Todelliset autolegendat – etenkin niistä kaikkein harvinaisemmat – eivät vaihda kovin usein omistajaa. Vielä harvemmin myyjinä toimii automerkin alkuperäinen tehdas. Silloin kun tällaista historiaa tehdään, kyse ei ole aivan mitättömistä rahasummista.
Yksi kahdesta Mercedes-Benzin 300 SLR Uhlenhaut Coupé -mallista (W196S, vuosimalli 1955) myytiin 5. toukokuuta ennätyshintaan: 135 miljoonaa euroa. Aiempi kallein huutokaupassa myyty auto oli sekin himottu auto- maailman harvinaisuus, vuoden 1962 Ferrari 250 GTO. Se myytiin Monterey’ssä 48,4 miljoonalla Yhdysvaltain dollaril-
myytiin Monterey’ssä 48,4 miljoonallaYhdysvaltain dollarilla (nykykurssilla 45,87 miljoonaa euroa) vuonna 2018.
VALTAVA OSTOSUMMA MENI HYVÄÄN TARKOITUKSEEN
Autoharvinaisuuksiin erikoistunut huutokauppakamari RM Sotheby’s oli toimeenpaneva osapuoli Mercedes-Benzin automuseolla Stuttgartissa järjestetyssä historiallisessa huutokaupassa. Sinne pääsi osallistumaan ainoastaan kut- sun välityksellä. Tiettävästi huutajia on ollut mukana ainoastaan kymmenisen huipputason autokeräilijää.
Tarkoitus oli ylevä. Huutokaupasta saatu summa käytet-tiin perustamaan uusi säätiö, Mercedes-Benz Fund.Tämä uusi rahasto tarjoaa apurahoja koulutukseen ja opiskeluun ympäristötieteiden ja vähähiilisen kehityksen aloilla.
300 SLR – OMAN AIKANSA HYPERAUTO
Mercedes-Benzin pääinsinöörinä 1950-luvulla toimineen Rudolf Uhlenhautin (1906–1989) mukaan nimetty 300 SLR Uhlenhaut Coupé oli yksi aikansa nopeimpia kilpa-autoja. 3-litrainen, suora kahdeksansylinterinen moottori kehitti maksimissaan 310 hevosvoimaa, saavuttaen 290 km/h huippunopeuden.Auto painoi ainoastaan 1117 kiloa. Vain yhdeksän W196S-mallia rakennettiin Mercedes-Benzin toimesta – seitsemän avomallia ja kaksi coupe-mallia. Uhlenhaut lunasti toisen kahdesta ylijääneestä 300 SLR -prototyypeistä omaan käyttöönsä, työsuhdeautoksi. Hä-nen sanotaan olleen kerran hieman myöhässä erääseen tapaamiseen. Uhlenhaut päräytti autobahn-moottoritietä pitkin Münchenistä Stuttgartiin – noin 220 kilometrin mittaisen matkan – vain tunnissa 300 SLR -autonsa ratissa. Matka nykyään vie nopeimmillaan hieman reilut 2 tuntia.
