Uuden brittiläisen luksusbrändin, Catonin en- tuoda rohkeasti esiin Healeyn välittömästi tunnistettavat ” SU H8 -kaksoiskaasuttimet takaavat aiempaa välittömämsimmäinen automalli esiteltiin huhtikuussa. Healey by Caton on uniikki, räätälöity resto- mod-auto, jota tullaan rakentamaan ainoastaan 25 kappaletta Englannin Coventryssa.
Caton on todellinen ajajan auto: aistit humalluttava, immersiivinen ja hyvin emotionaalinen ajokokemus. Huippu- teknologiaan erikoistunut Caton yhdistää poikkeuksellisen taidokkuuden ja OEM-tason teknologian. Sen ensimmäinen ultraluksustuote tottelee nimeä Healey by Caton.
Inspiraationa Austin Healey 100
Haastattelimme Tim Straffordia, Catonin ajoneuvovalmistuksesta vastaavan Envisage Groupin toimitusjohtajaa.
“Caton on brändi, joka rakennettu oman alansa huippuosaajien rakentamista tuotteista. Maltan tuskin odottaa, miten sen ensimmäinen automalli otetaan vastaan erittäin vaativilla luksusautomarkkinoilla. Kaiken perustana on Austin Healey 100 -auto, joka on yksi brittiläisen urheiluautokulttuurin ikonisimmista ilmentymistä. “Halusimme korimuodot”, Strafford kertoo.
Tuulahdus brittiläistä urheiluautohistoriaa
Catonin suunnittelutiimi suorastaan palvoo alkuperäistä Austin Healey -mallia. Donald Healey (1898–1988) rakensi vuonna 1952 ensimmäisen Healey 100 -prototyypin yrityksensä konepajassa, Englannin Warwickissä. Se sijaitsee ainoastaan 16 kilometriä Catonin Coventryn päämajasta.
Healey vei nelisylinterisen, kaksipaikkaisen roadster- mallinsa vei samana vuonna Lontoon Earls Court Motor Show -näyttelyyn. Siellä hän solmi liiton Austin-yhtiön pomon, Leonard Lordin (1896–1967) kanssa rakentaakseen prototyyppinsä Austin-Healey 100:n nimellä.
Hengellisesti uskollinen alkuperäismallille
Autoa valmistettiin kuutena eri versiona vuosien 1953-58 välillä. Alkuperäinen nelisylinterinen moottori korvattiin vähitellen kuusisylinterisellä voimanlähteellä. Donald Healeyn tiedettiin itse suosineen nelisylinteristä versiota, koska se oli kevyempi ja helpompi virittää kuin kuusisylinterinen malli. Tästä johtuen Caton valitsi myös alkuperäisen, neli- sylinterisen 100“BN1”-mallin uuden autonsa perustaksi ja innoittajaksi.
Healey by Caton -auton moottorina toimii 3-litrainen, nelisylinterinen moottori, joka kehittää 185 hevosvoimaa. Muun muassa vahvistetut männät, nokka-akseli ja isommat SU H8 -kaksoiskaasuttimet takaavat aiempaa välittömämmän palautteen kaasulle. Moottorin valmistuksesta vastaa johtava Healey-spesialisti, J.M.E. Healeys, jolla on vahvat historialliset siteet alkuperäiseen Healey-yhtiöön. Verrattuna alkuperäisen Austin-Healey -mallin rumpujarruihin, Catonin versiossa on levyjarrut, tosin ilman ABS-ominaisuutta. Autossa ei ole myöskään rättikattoa.
Hatunnosto Donald Healeylle
Straffordin mukaan Caton halusi vahvistaa auton visuaalista dynamiikkaa, samalla kun auton alkuperäisen suunnittelijan, Donald Healeyn insinööritaitoja ja muotoilunäkemys- tä haluttiin kunnioittaa.
“Auton ohjaamo on kokonaan uusittu. Nostamalla hattua samanaikaisesti menneisyydelle ja nykypäivälle, ohjaamossa yhdistyvät menneisyyden ja nykypäivän parhaat perinteet.”
Tim Strafford kertoo, että uudelleen suunnitellun vaihteensiirtotunnelin ja uuden viisivaihteisen käsivaihteiston ansiosta Healey by Caton on kokenut hienoisen vallankumouksen sisätilojen suhteen.
