Rolls-Royce

Rolls-Royce Motor Carsin muotoilujohtaja Anders Warming:
”Emme metsästä myynti­ lukuja, vaalimme uniikkia yksilöllisyyttä”

DeLuxe-lehti: Ajatellen mittavaa kokemustanne auto- suunnittelun parissa – johon sisältyy lähes 20-vuotinen ura BMW Groupissa – kuinka helppo päätös teille oli suostua Rolls-Royce Motor Carsin uudeksi muotoilujohtajaksi?

Anders Warming: Olen todella etuoikeutettu saadessani tuoda oman panokseni Rolls-Royce Motor Carsiin, erityisesti näinä historiallisina aikoina, jolloin uusi Coachbuild Division perustettiin ja brändi tullaan sähköistämään. Aiemmat kokemukseni olivat erittäin hyödyllisiä tässä uudessa roolissa, koska ne antoivat minulle aikoinaan laajemman perspektii- vin koko autoalan muotoiluun. Tähän sisältyy myös oma automuotoiluyhtiöni. Yksityisyrittäjyyden henki on ensisijaisen tärkeää Rolls-Roycen Motor Carsin ainutlaatuiselle bisnesajattelulle, jossa voimme keskittyä laserin tarkasti todelliseen luksukseen. Tässä mielessä on erittäin palkitsevaa saada työskennellä hyvin läheisesti asiakkaidemme kanssa, koska moni muu brändi ei tarjoa tällaista mahdollisuutta.

D: Kuten yhtiönne toimitusjohtaja, Torsten Müller-Ötvös kertoi minulle viime vuonna eksklusiivisessa haastattelussa, Rolls-Royce Motor Cars tulee pian kokemaan aiempaa merkittävämmän muodonmuutoksen. Tämä koskee lähitulevaisuuden esteettistä suuntaa ja – kuten juuri mainitsitte – koko autobrändinne sähköistämistä. Tämä haaste tuntuu varmasti samalla sekä pelottavalta että jännittävältä. Mikä on oma mielipiteenne tästä historiallisesta missiosta, jossa teillä on ainutlaatuinen ja herkullinen tilaisuus muokata uusiksi kaikkien aikojen legendaarisinta automerkkiä hyvin vallankumouksellisella tavalla?

AW: Mielestäni on huomattavasti haastavampaa suunnitella uusia automalleja, jotka noudattavat Rolls-Roycen perinteisen muotoilun dna:ta kuluneiden vuosikymmenien varrelta, kuin luoda radikaalisti uusi lähestymistapa aina muutaman vuo- den välein. Rolls-Royce on pysynyt uskollisena juurilleen jo vuodesta 1904 lähtien. Kaiken, mitä luomme ja suunnittelem- me, täytyy noudattaa autenttisesti Rolls-Royce -brändiä. Ajat- toman, mutta modernin designin luominen vie aina aikaa. Kyseessä on tietoinen, mutta hienovarainen kehitystyö, joka noudattaa tarkasti asiakaskuntamme alati muuttuvia maku- mieltymyksiä. Otetaanpa esimerkkinä vaikkapa Ghost-malli, jossa olemme havainneet suurempaa tarvetta aiempaa minimalistiselle muotoilulle, joka ulottuu kauas automaailman tuolle puolen. Näin ollen Ghost on noussut merkittäväksi ja inspiroivaksi innoittajaksi omassa vaikutuspiirissämme.

D: Räätälöitävissä oleva Rolls-Royce Bespoke -palvelunne on otettu vastaan hyvin innostuneesti luksusmaailman keskuudessa. Edellinen kalenterivuosi, 2021, oli sattumoisin paras myyntivuosi koko Rolls-Royce Motor Carsin histori- assa. Mitä muuta voitte paljastaa meille Bespoke-palvelustanne? Onko olemassa mitään rajoja, mihin asti voitte tyydyttää arvostetun asiakkaan toiveita –ja voimmeko kenties odottaa vieläkin häkellyttävämpiä Rolls-Royce -luomuksia lähitulevaisuudessa?

AW: Koko liiketoimintamme perustuu yksilöintiin ja per- sonointiin. Kaikesta huolimatta emme suinkaan metsästä myyntilukuja. Niin mukavaa kun ennätyksiä onkin aina juhlistaa. Bespoke-räätälöinti on yleensä ottaen aina win- win asiakkaalle ja meille. Asiakas saa täysin ainutlaatuisen